Welkom!

Welkom! Leuk dat je even op mijn blog komt kijken, veel plezier!

dinsdag 12 april 2011

#11 Ontdek wiki’s en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen

Hallo allemaal, Eerst maar eens de uitleg in Plain English http://dotsub.com/view/77366331-a04d-48f0-8cab-cb5e278c4033 bekeken om te weten te komen wat Wiki’s nou precies zijn. De bekende site Wikipedia heb ik wel eens geraadpleegd, maar alleen om informatie op te doen. Ook heb ik de achtergrond informatie bestudeerd over Wiki : welke en hoe dan? Een stappenplan / Suzanne van Kinderen bij Frankwatching. http://www.frankwatching.com/archive/2009/03/20/wiki-welke-en-hoe-dan-een-stappenplan/ Deze uitleg is erg duidelijk en sprak me erg aan. De slideshow van Hutspot http://www.slideshare.net/hutspot/wikirollenpdf-presentation geeft goed weer wat er allemaal bij het maken en bijhouden van wiki’s komt kijken. Via een Wiki kan men informatie met een grote groep mensen delen. Dit zou een mooie mogelijkheid zijn voor de bibliotheek om een grotere groep mensen te bereiken via het internet. Een site als bv. Wikipedia staat eigenlijk voor hetzelfde als een bibliotheek: informatie delen en aanbieden. Thuis werd mij gevraagd wat het verschil is in informatie delen via een weblog en een Wiki. Via een weblog deel jij jouw informatie met anderen, waar anderen dan weer reacties op kunnen geven. Deze worden in een apart venster onder aan de blogs weergegeven. Bij een Wiki kunnen anderen informatie toevoegen in je tekst, wat bij mij toch lijkt op een document delen via Google docs. Alleen bij Google docs maak jij de keuze met wie je een document wilt delen en bij een Wiki denk ik niet. Dat is voor iedereen om te delen. Wat vinden jullie hiervan? De Wiki van de OB Deventer http://wiki.obdeventer.nl/index.php/Hoofdpagina#Over_wiki.obdeventer ziet er overzichtelijk en uitnodigend uit. Interessant als BDGV zoiets ook zou kunnen opzetten. Hierbij vraag ik me echter wel af hoe je de informatie bewaakt. Als het publiek zelf gemachtigd is om informatie te plaatsen op een dergelijke Wiki zonder dat er controle op uitgevoerd wordt, leeft bij mij het idee dat men de gekste dingen op je website zou kunnen zetten. Trouwens wel jammer dat mijn blog de hyperlinks niet toont, ook al heb ik het via link toevoegen geprobeerd. Iemand nog een suggestie?

4 opmerkingen:

  1. Dat van die hyperlinks, daarvoor moet je vooraf de button bovenin de bewerkingsbalk aanklikken waardoor er vanzelf een venster volgt waarin jij de hyperlink kunt toevoegen. De link is overigens pas werkzaam na publicatie van je bericht, dus niet tijdens het bewerken/voorbeeld. Je hebt wel heel duidelijk aangegeven waar de verschillen liggen tussen blog en wiki en vooral dat er bij een wiki ook nog meer komt kijken. Dat zal ook het meest bewerkelijk zijn, alles up to date houden en de inhoud bewaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Elja,
    In de instellingen heb ik iets moeten veranderen, waardoor mijn pagina's nu in het juiste venster worden gemaakt. é Voila, nu doen de hyperlinks het wel. Ik zal al mijn oude blogs aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kaart hier een zwak punt van een wiki aan. Weliswaar mogen alleen geregistreerde gebruikers iets toevoegen, maar ja, hoe screen je die personen dan weer en waarop. Bijvoorbeeld alleen leden toegang geven? omdat die weten dat ze bij jullie bekend zijn. Indien jullie het serieus overwegen te doen zou ik altijd bij Deventer navragen wat de ervaring van hen op dit gebied is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat een wiki te bewerkelijk is en dat er voor de BDGV meer bruikbare toepassingen bestaan. Denk voor wat betreft de kwetsbaarheid maar eens aan Mabelgate. Dat heeft bijna een crisis veroorzaakt en waardoor? Een "goede" vriend van Mabel had een zeer nadelig stuk over haar gepost. En screenen? Wij zijn toch de AIVD niet!

    BeantwoordenVerwijderen