Welkom!

Welkom! Leuk dat je even op mijn blog komt kijken, veel plezier!

donderdag 28 april 2011

#13 - Social bookmarking en Delicious

Hallo allemaal,

In eerste instantie denk ik bij Delicious aan het populaire magazine, zie ook http://www.deliciousmagazine.nl/ en niet aan een website om favoriete bookmarks (favoriete websites, bladwijzers) op te slaan, laat staan ook nog eens te kunnen delen met andere gebruikers. Totnogtoe was ik gewend om mijn favoriete websites toe te voegen aan mijn Favorieten. Daar had ik mappen in gemaakt om het overzichtelijk te houden. Maar de lijst was wel erg lang geworden. Nu wil het geval dat wij in het verleden internet via de browser Mozilla Firefox opstartten en ik daarin ook al mijn Favorieten bewaarde. Maar uiteindelijk kreeg ik bij het opstarten via deze browser problemen en kon ik het internet niet meer op. Dat hoeft bij mij maar een paar keer te gebeuren en dan ben ik het zat. Uiteindelijk ben ik weer terug gevallen naar onze oude browser Internet Explorer. Tja, weg al mijn Favorieten! Althans, dat denk ik hoor! Er zal vast wel een foefje zijn om ze tevoorschijn te toveren, maar dat gaat mijn pet te boven. Dus laat maar! Ik ben ze gewoon weer opnieuw gaan opzoeken.

Nu dan Online Bookmarking en hoop ik mijn favoriete websites nooit meer kwijt te zullen raken. Het is gelukt om een account te maken, zie ook http://www.delicious.com/ilselangendoen . In mijn account heb ik een bookmark gemaakt van BDGV en de aangewezen tags eraan gegeven. Er zijn nog 5 personen die ook dezelfde bookmark hebben. Daarop klikkend kom ik 2 bekenden tegen van BDGV, die ik gelijk maar aan mijn “Network” heb toegevoegd. Of ze nou willen of niet, hahaha!

Om het mezelf makkelijk te maken heb ik de “Delicious toevoegknop” voor Internet Explorer ook maar even geïnstalleerd. Op het Delicious account van 23dingen kwam ik o.a. de http://buienradar.nl/ tegen en http://www.wandelpad.nl/Wandelroutes/ , die heb ik gesaved als Bookmark. Delicious is erg gebruikersvriendelijk dus ik zie zeker mogelijkheden voor mezelf om het te gaan gebruiken. Mogelijkheden voor de bibliotheek zullen er ongetwijfeld zijn, al zie ik nog niet zo voor me hoe het eruit moet gaan zien. Daar ontbreekt bij mij de kennis een beetje!

3 opmerkingen:

  1. Het grote voordeel van online bookmarking is dat je er overal bij kunt. Je bent dus niet afhankelijk van een bepaalde computer of browser. Symbaloo is ook een online bookmarksite.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Ilse al die links in je blog!! Ik ben ook zeker fan van Delicious. Gebruiksvriendelijk en het is een echte website om te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een bibliotheek zou Delicious kunnen gebruiken om links te verzamelen die voor alle collega's interessant zijn. Bijvoorbeeld over de bibliotheekbranche, of sites die gebruikt kunnen worden voor informatievoorziening aan klanten.
    Daarnaast zou een bibliotheek ook een linkenverzameling kunnen maken voor hun klanten.

    BeantwoordenVerwijderen