Welkom!

Welkom! Leuk dat je even op mijn blog komt kijken, veel plezier!

zaterdag 4 juni 2011

#20 Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Hallo allemaal,

Via de website http://www.nederland.fm/ luister ik soms naar een live radio zender.

Op mijn eigen sociale netwerk heb ik een playlist toegevoegd die gedeeld kan worden met mijn contacten en plaats ik wel eens een YouTube filmpje van een muziek clip waar ze dan op kunnen reageren. Het is dan vooral leuk om in reacties achter overeenkomsten qua muzieksmaak met vrienden te komen of bijvoorbeeld nieuwtjes te horen over de betreffende artiest of muzieksoort. Wanneer je dit uitvergroot en je vooral op zoek bent naar herkenning en nieuwtjes kan je terecht bij sites zoals www.last.fm.



Op www.last.fm en http://grooveshark.com/#/ heb ik wat muzieknummers opgezocht en beluisterd. Leuk dat er voor de muziekliefhebbers dit soort websites bestaan. Diverse playlists heb ik bekeken, maar zelf heb ik geen playlist gemaakt. Ik weet wel hoe dit in zijn werk gaat. Verder heb ik wat rondgekeken op de site. Erg grappig dat je hartjes kan uitdelen aan de muziek die je mooi vindt, playlists kan delen en opmerkingen kan achterlaten bij elkaar. Op deze manier kan je eenvoudig je muzieksmaak delen met anderen.



Maar je kunt bijvoorbeeld ook op zoek gaan naar groepen die uitsluitend op jouw favoriete muziek zijn gericht en je bij deze groepen aansluiten. Of om de eerste nieuwtjes op te vangen over bijvoorbeeld concertaankondigingen of een nieuwe Cd van je favoriete artiest die binnenkort uitkomt. Echte muziekliefhebbers kunnen zich lekker uitleven op dit soort websites.

Voor de bibliotheek lijkt het me lastig om dit aan te bieden, omdat er al veel keuze op het web is en muziek gratis beluisterd en/of gedownload kan worden. Als de bibliotheek muziek Cd’s zou verhuren, is het wel een mogelijkheid hier reclame voor te maken op de website van de bibliotheken. Bijvoorbeeld een notificatie wanneer er een nieuwe Cd binnenkomt of weer beschikbaar is. Door alle nieuwe ontwikkelingen en gratis diensten op het internet, snap ik wel waarom er in onze bibliotheek geen Cd’s meer verhuurd worden.

3 opmerkingen:

  1. We verhuren nog wel cd's via MuziekWeb, maar ik ben ook bang dat een betaalde service niet opgewassen is tegen deze gratis diensten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Online muziekdiensten zijn geweldige diensten. Ik verwacht dat deze diensten inderdaad de muziek-cd zal verdringen. Wie wil er nu nog een volledige cd kopen/huren als je online 1 nummer kan kopen of beluisteren, al dan niet tegen betaling (Spotify) En, niet onbelangrijk. Je kunt het any time any place beluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De dienstverlening zal veranderen. Als bibliotheek zullen wij ook anders met muziek om moeten gaan. Op welke manier wij dit kunnen aanbieden weet ik niet precies, maar dat er in de bibliotheekwereld snel stappen gemaakt moeten worden is een ding dat zeker is!

    BeantwoordenVerwijderen