Welkom!

Welkom! Leuk dat je even op mijn blog komt kijken, veel plezier!

dinsdag 28 juni 2011

#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Hallo allemaal,

Na het lezen van de samenvatting http://avlierop.wordpress.com/2008/07/07/22-bibliotheek-20-en-de-toekomst-van-bibliotheken/ van “Into a new world of librarianship” http://www.oclc.org/nextspace/002/3.htm door Anita van Lierop, valt mij voornamelijk op dat er aardig hoge eisen gesteld worden aan de toekomstvisie van een bibliothecaris 2.0. Deze bibliothecaris moet wel erg bekwaam zijn op het gebied van ICT, wat het web 2.0 allemaal te bieden heeft voor de bibliotheek 2.0 en hoe het toepasbaar gemaakt kan worden enz. Ik vind dat niet nogal wat. Ik vond deze afbeelding wel toepasselijk en dan voel ik mezelf nog het meest aangesproken, hahaha! Ik ben van mening dat de opleidingen tot bibliothecarissen 2.0 hier wel hun lesmaterialen op zullen moeten aanpassen. Misschien gebeurt dat ook al wel?!

Aan het eind van de samenvatting las ik een aantal stellingen waar ik me erg in kan vinden, ik citeer ze even in mijn eigen blog:
- “Ik gooi oude werkwijzen overboord als er betere zijn, ook al leken die oude werkwijzen ooit fantastisch”
- ”Ik zorg dat ik op de hoogte blijf van de informatiecultuur van onze gebruikers en probeer die kennis te vertalen naar bibliotheekdiensten”
- “Ik werk actief mee aan de vooruitgang van mijn bibliotheek”
- “Ik geniet van de opwinding en het plezier van positieve verandering en straal dat uit naar collega’s en gebruikers”.

Verder heb ik de twee films op YouTube bekeken over hoe de toekomstige digitale bibliotheek eruit zou komen te zien? Tekst en uitleg door Dennis Eijsten van de Vereniging van Openbare Bibliotheken:
http://youtu.be/ppIWf8l5dA4
http://youtu.be/9z1NEEeerpk
Het zou mooi zijn als onze bibliotheek hier in gaat delen, het spreekt mij in ieder geval erg aan. Leuk al die widgets die je toe kan voegen en kan delen. Ik ben reuze benieuwd wat de toekomst onze bibliotheek brengen gaat.

2 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad waar dat de opleidingseisen van een bibliothecaris de afgelopen decennia behoorlijk gewijzigd zijn. En terecht. Er moet meer aan marketing gedaan worden. Gevoel voor commercieel denken is tegenwoordig ook al een pré aangezien er aan alle kanten bezuinigd wordt en er toch geld in de knip moet zitten! Kortom de bibliotheekwereld is in beweging en dat vinden wij leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn voldoende mogelijkheden. Ik kwam vandaag iets leuks tegen. Elfjes vangen in de Efteling. http://www.jongenjewilwat.nl/efteling-laat-kinderen-feetjes-vangen-via-augmented-reality/
    Er is zoveel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen